Ballroom Dancing – Paul McCartney

eXtra

composed by Paul McCartney ©1982 MPL Communications Ltd.

小さい頃はいつも笑ってた
チャイナカップでナイル川を下って
楽しい日を過ごす秘訣が
ポケットにたくさん入っていた

でも美しい思い出ばかりじゃない
犬猫のように喧嘩に明け暮れていたから
ボールルームを知るまでは

ボールルームダンスで
僕は一人前になった
1 2 3 4
テレビで見た君の踊りが大好きで
あらゆることを学んだよ
偉大なボールルーム・ダンスから

子どもの時は空を飛べたし
怪我なんか全然平気だった
魔法の絨毯で異国を巡る
デイビー・クロケットさながらに

でも楽しい思い出ばかりじゃない
犬猫のように喧嘩に明け暮れていたから
ボールルームを知るまでは

ボールルームダンスが
僕を男にした
1 2 3 4
テレビで見た君の踊りに魅せられて
本当にたくさん学んだんだ
偉大なボールルーム・ダンスから

時は矢のように過ぎ去り
僕らはみんな大人になった
チャイナカップで過ごした日々は
今では懐かしい思い出
ずっと大切にしていたい

でも楽しいことばかりじゃなかった
犬猫のように喧嘩に明け暮れていたから
ボールルームを知るまでは

ボールルームダンスで
僕は一人前の男になった
1 2 3 4
テレビで見た君の踊りが大好きで
あらゆることを学んだんだ
偉大なボールルーム・ダンスから

TUG OF WAR

1982年にポール・マッカートニーがリリースしたアルバム「タッグ・オブ・ウォー」に収録された曲。ポールが監督し1984年に公開された映画「ヤァ!ブロードストリート」では早くもリメイク版が作られサウンドトラック盤にも収録された。

少年の頃にジョージ・ハリスンと一緒にダンスホールに行った思い出などがもとになっているとポール自身が語っている。


Paul

I wrote the song about my own childhood memories of sailing down the Nile in a china cup, or any other similar game we might play. “I’ll be Rommel and you can play Tom Mix, the cowboy”. It could be anything. I chose going down the Nile in a china cup because it sums it all up. China and Nile are fantasy words to kids. It could have been Alexandria, Cairo or Singapore – they were magic exotic places.

The first verse is very young childish games, the second verse is slightly growing up and on to the flying carpet stage and Davy Crockett hats and stuff, and it keeps coming back to “We used to fight like cats and dogs”, and that’s just the idea that childhood wasn’t all glorious wonderful summer days.

Basically it’s all my childhood memories distilled into one song, which develops into memories of being a teenager going to dance halls and ballrooms – only they’re called discos now.

子供の頃の思い出について書いた。チャイナカップでナイル川を下る、とかそんな感じの遊びのことさ。「僕はロンメルで君はカウボーイのトム・ミックスね」みたいな。まぁ何でもよかったんだけど「チャイナ」と「ナイル」を選んだのはその言葉に全てが詰まっているからなんだ。どちらも子どもにとっては夢を描きやすい。「アレキサンドリア」とか「カイロ」とか「シンガポール」になってたかもしれない。どこもエキゾチックな場所だから。

最初のパートはとても小さな子どもっぽい遊び。次のパートではちょっと大きくなってデイビー・クロケットの帽子をかぶって空飛ぶじゅうたんで冒険をする。でもどっちも「犬猫のように喧嘩に明け暮れていた」になるんだ。子どもの頃の時間は光に満ちた夏の日ばかりってわけじゃないからさ。

基本的にこれは子供の頃の思い出を凝縮させた曲なんだ。ティーン・エイジャーになればそんな思い出は過去のものになってダンスホールとかボールルームに行くようになる…今じゃ「ディスコ」って呼ばれるような場所にね。

Paul McCartney – From the “Give My Regards To Broad Street” book, Pavilion Books


My Recording Data

Environment

HostApple iMac MC509J/A
ApplicationApple Logic Pro 10.4.8
Audio I/FNative Instruments KOMPLETE AUDIO 6

Tr.1 :: Drums

  • Drum Kit (Logic)
  • Channel EQ > Compressor > Chroma Verb > Limiter
 

Tr.2 :: Percussion

  • exs24 – Percussion Kit
  • Channel EQ > Limiter > Chroma Verb
 

Tr.3 :: Piano

  • exs24 – Steinway Grand Piano
  • Channel EQ > Exciter > Limiter > Chroma Verb
 

Tr.4 :: Bass

  • Fender American Professional Jazz Bass (all full)
  • Guitar Rig > Compressor
 

Tr.5-7 :: Guitar 1-3

  • Epiphone Elitist CASINO (rear, tone=10)
  • Guitar Rig > Channel EQ > Sample Delay > Compressor > Chroma Verb
 

Tr.8 :: Guitar 4

  • Fender American Professional Stratocaster (front, tone=10)
  • Amp Designer > Channel EQ > Compressor > Chroma Verb
 

Tr.9 :: Guitar 5

  • Fender American Professional Stratocaster (rear)
  • Denoiser > Guitar Rig > Channel EQ > Sample Delay > Compressor > Chroma Verb
 

Tr.10 :: Guitar 6

  • Gibson Standard Historic 1958 Les Paul (mix, full)
  • Pedalboard > Guitar Rig > Channel EQ > Chroma Verb > Compressor
 

Tr.11 :: Trumpet Section

  • KONTAKT 5 – Trumpet Section
  • Distortion II > Channel EQ > Compressor > Exciter > Space Designer
 

Tr.12 :: Trumpet Solo

  • Horns (Logic)
  • Channel EQ > Compressor > Sample Delay > Chroma Verb > Limiter
 

Tr.13 :: Sax Section

  • KONTAKT 5 – Sax Section
  • Distortion II > Channel EQ > Compressor > Exciter > Space Designer
 

Tr.14 :: Alto Sax Solo

  • Horns (Logic)
  • Channel EQ > Compressor > Sample Delay > Chroma Verb > Limiter
 

Tr.15 :: Clarinet

  • KONTAKT 5 – Clarinet Combi
  • Channel EQ > Compressor > Exciter > Space Designer
 

Tr.16 :: Synthesizer

  • EFM1 (Logic)
  • Sample Delay > Channel EQ > Compressor
 

Tr.17,18 :: Vocal 1,2

  • Channel EQ > Compressor > Limiter > Sample Delay > Limiter > Chroma Verb
 

Tr.19,20 :: Chorus 1,2

  • Channel EQ > Compressor > Sample Delay > Chroma Verb > Channel EQ > Limiter
 

Tr.21 :: Chorus 3

  • KONTAKT 5 – Chorus [i]
  • Channel EQ > Compressor > Sample Delay > Chroma Verb > Channel EQ > Limiter
 

Tr.22 :: Narration

  • Channel EQ > Chroma Verb > Limiter
 

History

2020.10.30: version 1.0

Diary

Source