I Feel Fine – The Beatles

SINGLE COLLECTION,The Beatles

composed by John Lennon & Paul McCartney ©1964 Northern Songs Ltd.

彼女は僕に優しくしてくれる
最高に幸せだって
そう言ってくれるんだ

僕は彼女を愛してる
素晴らしい気分さ

彼女は僕のものだって
いつもどんなときも
そう言ってくれる

彼女を愛してる
いい気分だよ

彼女は僕の恋人なんだ
とても嬉しいことさ
彼女は嬉しそうに
こう言うんだ

私の恋人はなんでも買ってくれる
ダイヤモンドの指輪だって
そうさ

彼女は僕を愛してる
とてもいい気分

彼女は僕のものだって
いつもどんなときも
そう言ってくれる

彼女を愛してる
いい気分だよ

彼女は僕の恋人なんだ
とても嬉しいことさ
彼女は嬉しそうに
こう言うんだ

私の恋人はなんでも買ってくれる
ダイヤモンドの指輪だって
そうさ

彼女は僕を愛してる
とてもいい気分

1964年に発売されたビートルズ8枚目のオリジナル・シングルのA面(B面は「シーズ・ア・ウーマン」)。クレジットはLennon – McCartneyだが、実質的にはジョン・レノンの作品である。

リハーサル時にアンプに立てかけてあったジョンのギター(Gibson J-160)がハウリングを起こしたことから「フィードバック音をイントロ前に入れる」というアイデアが生まれた。ジョンはライブ演奏でもこの「フィードバック奏法」をすることがあり、1966年7月1日の日本武道館公演でも披露した。

ギターリフはボビー・パーカーの「ウォッチ・ユア・ステップ」のフレーズを弾いているうちにできたものであることをジョンが後に語っている。

George and I play the same bit on the guitar together– that’s the bit that’ll set your feet a-tapping, as the reviews say. The middle-eight is the most tuneful part, to me, because it’s a typical Beatles bit.

ジョージと僕は一緒に同じフレーズを弾いたんだ。思わず足踏みしたくなるあのフレーズさ。ミドルエイトは僕にとってはいちばん心地いいパートだよ。いかにもビートルズって感じがするからね。

ジョン・レノン(1964)

This was the first time feedback was used on a record. It’s right at the beginning.

レコードにフィードバック音が使われたのはこれが初めてだったんだよ。あの最初の部分のね。

ジョン・レノン(1972)

I wrote this at a recording session. It was tied together around the guitar riff that opens it.

レコーディングセッション中に書いた。ギターのリフで始まるんだ。

ジョン・レノン(1974)

That’s me completely. Including the guitar lick with the first feedback anywhere. I defy anybody to find a record… unless it is some old blues record from 1922… that uses feedback that way. So I claim it for the Beatles. Before Hendrix, before the Who, before anybody. The first feedback on record.

僕が書いた。ギターのフレーズも最初のフィードバックも僕だ。1922年辺りの古いレコードは別にして、こんな風にフィードバックが使われたレコードは無いよ。だからこれはビートルズの名誉のために言っておきたい。ヘンドリクスよりも、ザ・フーよりも、誰よりも先だったってね。フィードバックを使った最初のレコードさ。

ジョン・レノン(1980)

John had a semi-acoustic Gibson guitar. It had a pick-up on it so it could be amplified… We were just about to walk away to listen to a take when John leaned his guitar against the amp. I can still see him doing it… and it went, 'Nnnnnnwahhhhh!" And we went, 'What’s that? Voodoo!’ 'No, it’s feedback.’ Wow, it’s a great sound!’ George Martin was there so we said, 'Can we have that on the record?’ 'Well, I suppose we could, we could edit it on the front.’ It was a found object– an accident caused by leaning the guitar against the amp. The song itself was more John’s than mine. We sat down and co-wrote it with John’s original idea. John sang it, I’m on harmonies.

ジョンはギブソンのセミアコースティックギターを持ってた。そいつにはピックアップが付いてたからアンプに繋げることができたんだ。ジョンはそのギターをアンプに立てかけたまま、僕らは録音したテイクを聞くためにその場を離れようとしていた。そしたら「ニュアアアアアアアア」って音が鳴ったんだ。「なんの音だ?ブードゥーの呪いかい?」「いや、フィードバックだ」「ワオ!すげー音だな!」。で、ジョージ・マーチンに聞いたんだ「これレコードに使えるかな?」「そうだな、できると思う。最初の部分に入れたらどうだろう?」ギターをアンプに向かって立てかけたせいで起こったハプニングからいいものが見つかったんだ。曲はほとんどジョンが書いた。ジョンのアイデアをベースにした共作だね。ジョンが歌って、僕はコーラスに回った。

ポール・マッカートニー(1994)

Environment

Musical Score

History

2023.01.07: version 2.1
2015.06.12: version 2.0
2004.05.22: version 1.0

Diary


 

Sources